29 april 2012

Oliën en vetten



Toen ik van de week kokosolie in mijn haar smeerde als haarmasker (ja, echt!) realiseerde ik me ineens dat er eigenlijk ontzettend veel vetten bestaan om mee te koken. En toch pakken we vaak maar een of twee producten uit de kast. Daarom vandaag een artikel over verschillende vetstoffen, ter inspiratie en educatie.

Olijfolie
Olijfolie komt in vele soorten. De ‘gewone’, extra vergine en natuurlijk versies met allerlei smaken zoals knoflook, chili, truffel en ga zo maar door. Extra vergine olijfolie gebruik je eigenlijk alleen in koude gerechten. Dan komt de smaak het beste tot zijn recht. Als je extra vergine olijfolie gebruikt bij een warme bereiding, wordt deze bitter. Daarom is het handig om hiervoor een gewone olijfolie te gebruiken. Je kan frituren in gewone olijfolie, maar verhit de pan dan niet hoger dan 210 graden. Olijfolie rookt overigens wel sneller bij hoge temperaturen dan bijvoorbeeld zonnebloemolie.


Zonnebloemolie
Zonnebloemolie is een plantaardige olie die met name in de Aziatische keuken veel gebruikt wordt. Deze olie is neutraal van smaak en kan tot hoge temperaturen (zo’n 230 graden) verhit worden. Andere voorbeelden van oliën die neutraal van smaak zijn en een hoog rookpunt hebben zijn arachideolie en druivenpitolie. Die laatste wordt ook veel gebruikt in cosmetica en staat bekend om zijn anti-verouderende werking.

Kokosolie/kokosvet
Kokosolie is een olie die wordt verkregen door het persen van het witte vruchtvlees van de kokosnoot. Als je het koopt, is het vaak solide. De olie heeft namelijk een smeltpunt van rond de 25 graden. Je koopt het dan ook in een pot, niet in een fles. Deze olie smaakt niet naar kokos en is zeer stabiel bij verhitting. Je kan dus ook met deze olie prima frituren. Wel is deze olie rijk aan verzadigde vetzuren. Omdat kokosolie qua structuur lijkt op onze eigen huidvetten, is deze olie ook prima te gebruiken als huidolie, haarmasker, conditioner of gezichtscrème. Kokosolie is te koop in de toko, maar ook bij natuurwinkels als De Tuinen.

Roomboter
Roomboter is een product met minstens 82% vetbestanddelen. Hierin bakken geeft een heerlijke smaak, maar boter verbrandt wel snel. Je kan dit oplossen door een beetje olie bij de boter te doen tijdens het bakken, of door de boter te klaren. Dit betekent dat je de eiwitbestanddelen scheidt van de vetten. Geklaarde boter kan hogere temperaturen aan. Ik zou er zelf niet in frituren, maar het schijnt te kunnen.

Margarine en vloeibare bak- en braadproducten
De croma’s van deze wereld. Meestal gemaakt van plantaardige ingrediënten en wordt vaak gebruikt omdat het minder calorieën bevat dan normale boter en oliën. Ik vind het troep en gebruik het dan ook niet. Een standaard ingrediëntenlijstje van margarine ziet er ongeveer zo uit: “Plantaardige oliën en vetten, water, emulgatoren: sojalecithine, E471, droge melkbestanddelen, zout (0,4 %), conserveermiddel E200, voedingszuur E330, aroma's, kleurstof E160a, vitamine A, D, E.” Nee, bedankt.

Bron foto:  Idea go

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...